Gminny Ośrodek Kultury w Nieporęcie

Jesteś tutaj:

Główna treść strony

WYSTAWA MALARSTWA

Data: 12.09.2021 r., godz. 16.00

Bartos Saro - biografia

Życie Bartosza Sary jest bardzo uporządkowane, zorganizowane, ale nie w ograniczony sposób. Podobnie jak jego obrazy. Z wykształcenia projektant i artysta - architekturę na Politechnice Warszawskiej i design na Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zaczynał od nowoczesnego designu. Fascynacja konstrukcjami i materiałami w projektowaniu ostatecznie zwyciężyła, a pasja doprowadziła go do malowania abstrakcyjnych pejzaży. Kiedyś prowadził pracownię projektową w stolicy, ale w końcu przeniósł się do spokojniejszego miejsca w lesie, gdzie może malować i pielęgnować swoje japońskie klony.

Został abstrakcjonistą. W swojej pracy skupia się na strukturze materiałów, woli pracować w technice mieszanej. Ekspresyjnie prezentując ciężar i ruch, Bartosz uwielbia tworzyć napięcia i dramaty, ponieważ wierzy, że w materii jest duch - kształty i formy mogą odzwierciedlać podstawowe doświadczenia związane z emocjami. Według niego, tylko abstrakcjoniści w pełni mogą prezentować pełne spektrum emocji.

Abstrakcjonistyczne poczucie materii Bartosa jest pełne troski o fakturę. Maluje grubymi warstwami surowej farby. Uzyskuje w ten sposób unikalne faktury, których niepowtarzalne piękno wzbogaca rysunkiem. Intensywna kolorystyka podkreśla abstrakcjonistyczne podejście do tematu - gama barw jest unikalna, pełna ekspresji i emocji.

Wystawiał swoje prace na salonach sztuki w Paryżu, Antwerpii, Tuluzie, Luksemburgu i Warszawie. Jako ceniony abstrakcjonista współpracuje z międzynarodowymi galeriami i salonami oferującymi nowoczesne wzornictwo. Starannie dobiera obrazy do wnętrz w których mają być eksponowane. Chce aby jego sztukę traktowano dekoracyjnie, jako element środowiska życia. Tak jak ceni się naturę, wśród której żyjemy.


Bartos Saro - MIRAGE - abstrakcyjne pejzaże

W swoich ekspresyjnych abstrakcyjnych pejzażach Bartos Saro skupia się na farbie jako materii fizycznej i materialnych właściwościach tego medium. Saro, jako artysta abstrakcyjny, bada, w jaki sposób fizyczna struktura obrazu lub niepowtarzalne, rytmiczne formy, mogą nadać znaczenie emocjonalne abstrakcji. W swojej karierze Saro, używając Haute Pâte (Matter Painting), studiuje formalne problemy malarstwa. Jego malarstwo przechodzi przez liczne zmiany stylistyczne w kolejnych seriach prac. Artysta najczęściej nawiązuje do malarstwa gestów (gesture painting) i malarstwa procesowego (process painting).

Artysta w serii MIRAGE tworzy zmysłowo zabarwione rzeźbiarskie abstrakcyjne pejzaże z dużymi nagromadzeniami farby. W procesie „budowania obrazu” artysta połączył gest nakładania farby z jej unikalną materią. Tworzy obrazy o silnej fizyczności z rzeźbiarską, trójwymiarową obecnością. Warstwy farby są wyraziste, o wyrazistej strukturze. Podstawą materii malarskiej jest przesiany piasek. W swojej twórczości eksperymentuje z mieszaniem farb akrylowych, uzyskując intensywne zabarwienie lub matowe wykończenie. Inspiracje czerpie z widoków natury i oraz muzyki.

Haute Pâte (Matter Painting) to technika polegająca na użyciu grubej farby impastowej, do której dodaje się takie materiały, jak szlifowane szkło, błoto, piasek, pióra, cement i muszle. Dodatki są dowolne i wpływają na styl i charakter dzieła. Bartos Saro ogranicza się do farby akrylowej wymieszanej z binderem i przesianym piaskiem. Dzięki temu warstwy powstałe na obrazie tekstury są bardzo intensywne a zarazem fantazyjne.

Na powierzchni płótna, pojawiają się wtopione w strukturę pracy rytmy barwnych gestów. Każda plama, która została rozlana, narysowana lub rozmazana po płótnie, to unikalny znak. Nakładana farba jest zapisem aktywności fizycznej. Wyrazista i ekspansywna materia jest unikalna w formie. Obraz nawiązuje do muzyki, do dźwięków natury. Staje się melodyjny, multi zmysłowy. Zaprasza do dotykania i odczuwania stworzonej tekstury. Połączenie aspektów formalnych techniki Haute Pâte i nawiązanie do muzyki i melodyjności pejzażu jest ponadczasową wartością i wyróżnikiem abstrakcyjnych pejzaży cyklu MIRAGE.

Artysta świadomie nadaje tej serii abstrakcyjnych pejzaży charakter oniryczny, charakter sennego marzenia, niejawy. To seria prac zawieszonych w wyobraźni, w irracjonalności sprzecznej z doświadczeniem. Pozwalających odnieść się do nierzeczywistej rzeczywistości. Saro stosuje także rozwiązania i techniki manipulacji postrzeganiem: odbicia, refleksy, cienie, błyski - wszystko to ma odrealnić obraz. Farby fluorescencyjne będą świecić w ciemności, elementy metaliczne odbiją nawet najmniejszy promień światła. Obraz będzie żył, będzie się zmieniał. Będzie tak dynamiczny, jak zmienne są krajobrazy - zależny od światła, pogody, pory dnia.

Bartos Saro - matter painting - wywiad
Na czym polega twój proces tworzenia obrazów?
Na dialogu, na wieloetapowym tworzenie. Obrazy maluję warstwami. Moim ulubionym medium jest farba akrylowa. Pozwala na bardzo emocjonalne tworzenie i bardzo szybką pracę. To odwzorowuje mój temperament. Dlatego tworzę obrazy w stylu matter painting. Farba akrylowa daje możliwość połączenie z innymi materiałami. Na przykład z piaskiem lub materiałami strukturalnymi. Obrazy dzięki temu stają się przestrzenne. Fakturowane powierzchnie pozwalają na dodatkową ekspresyjność obrazów - emocjonalne i intensywne powierzchnie. To stanowi o unikalnym charakterze moich prac - malarstwo materii.

Jak rozumiesz styl malarski - matter painting?
Działam impulsywnie, nie chcę zbyt długo czekać między dodawaniem kolejnych elementów. Nakładam wiele warstw farby, dodając i nigdy nie usuwając elementów. Malarstwo materii pozwala na pracę bezpośrednio na płótnie. Mogę nakładać kilka warstw, co daje bardziej wrażliwy i ekspresyjny efekt. Dzięki temu uzyskuję równowagę - tworzę na granicy świadomości i podświadomości. Reaguję i maluję impulsywnie, nie zawsze z kontrolowanymi decyzjami. Uważam się za ekspresjonistę emocjonalnego.

Czy jesteś pejzażystą?
Kocham przyrodę, naturę i uwielbiam spędzać czas nad morzem, w górach. Otwarte pejzaże inspirują mnie swoją różnorodnością. Nigdy jednak nie malowałem realistycznych pejzaży. Są inspiracją dla moich w pełni abstrakcyjnych projektów. Chcę przedstawiać swoje emocje, chcę pokazać odbiorcy jak bogaty świat nas otacza, jak różnorodny i niepowtarzalny. Malarstwo materii daje mi wielkie możliwości różnicowania prac. Tak jak pory dnia, pory roku tworzą niepowtarzalne dzieła natury, tak ja chcę odwzorowywać różne stany emocjonalne z ich niuansami.

To dlatego twoje serie obrazów zawierają w sobie słowo pejzaż?
Słowo to nie ogranicza, wręcz przeciwnie. Tak jak pejzaż pozwala na wielką swobodę i różnorodność. Nie ma dwóch identycznych pejzaży. Każde miejsce zmienia się w ciągu dnia wielokrotnie. Tak jak nasze emocje. Poza tym pozwala odbiorcom moich prac identyfikować się z tematem, Wszyscy wiemy czym jest pejzaż. Chciałbym, aby w wyniku oglądania moich prac, ludzie odrobinę dłużej zatrzymali się, zastanawiali nad miejscami, które odwiedzają. Aby refleksja nad naszym otoczeniem była dłuższa, ale i bardziej indywidualna.

ANNA LUBIAK-OSMYCKA

Ukończyła  Uniwersytet  Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie w
zakresie gry na wiolonczeli w klasie prof. Andrzeja Bauera. Już jako
uczennica szkoły średniej występowała w kraju i za granicą. Brała udział
w licznych kursach muzyki solowej, kameralnej i orkiestrowej:
stypendystka Dartington International Summer School (Anglia) w klasie
Karine Georgian; Festival Harmonia Gentium w Lecco (Włochy); Idyllwild
Arts Summer Program (California, USA); Międzynarodowe Kursy Muzyczne  w
Łańcucie; Letnia Akademia Muzyczna w Żaganiu; Mistrzowskie Kursy
Muzyczne w Zamościu). Pracowała z wybitnymi wiolonczelistami: Kazimierz
Michalik, Tomasz Strahl, Reinhard Latzko, David Speltz, John Waltz.

Jest laureatką III nagrody na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów
Klasy Wiolonczeli i Kontrabasu w Elblągu. Posiada świadectwo
potwierdzające przygotowanie pedagogiczne do pracy z dziećmi i
młodzieżą. Praktykę pedagogiczną odbywała w kraju i za granicą
(Wenezuela).


Od września 2008r. pracuje jako nauczyciel gry na wiolonczeli w ZPSM
nr 4 im.K. Szymanowskiego w Warszawie. Jej uczniowie zdobywają najwyższe
nagrody na ogólnopolskich konkursach muzycznych. Uczestniczyła w wielu
warsztatach doskonalących dla nauczycieli wychowania muzycznego.
Inspiracje do swoich zajęć umuzykalniających czerpie z systemu Carla
Orffa. Niesamowite zaangażowanie, entuzjazm dzieci i uśmiechy na ich
twarzach osiąga dzięki  swej pomysłowości, twórczym metodom i technikom.
Swoje umiejętności gry na fortepianie kształciła pod okiem wybitnych
profesorów szkolnych i akademickich.


W latach 2008-2012 była koncertmistrzem grupy wiolonczel w Polskiej
Orkiestrze Sinfonia Iuventus. Ukończyła również Podyplomowe Studia
Menedżerskie w zakresie zarządzania dla twórców, artystów i animatorów
kultury na Uniwersytecie Warszawskim.


W roku 2016 rozpoczęła współpracę  z Teatrem Muzycznym Roma w Warszawie.




Umieszczono: 27.08.2021 r., godz. 12.03